Vårrensa i garderoben och uppdatera ditt content: Så här gör du!

Vårrensa i garderoben och uppdatera ditt content: Så här gör du!

I takt med att blåsipporna slår ut utanför fönstret väcks en längtan att slänga ut gamla, utslitna plagg och investera i en ny vårgarderob. I tv-rutan lyfter stylisterna vårens viktigaste modeköp och på flertalet bloggar kan vi läsa om säsongens hetaste trender och ta del av moodboards fyllda av vita sneakers och accessoarer i härliga pastellfärger. “Men vad har det här med marknadsföring att göra?, kanske du tänker nu. Fortsätt läs så får du se!

Uppdatera content-garderoben

Som marknadsförare är det inte bara den egna klädgarderoben man bör bry sig om. Även content-garderoben kan behöva genomgå en uppdatering när våren är på ingång. Och på samma sätt som vi rensar i vår klädgarderob kan vi med enkla metoder och tankesätt även rensa i vår content-garderob. Vi visar dig hur och vilka frågor du ska ställa dig!

Nulägesanalys: Vad har jag?

Innan du ger dig ut på jakt efter den där perfekta vårjackan, eller som i det här fallet, börjar skriva på ett helt nytt white paper, bör du göra en noggrann inventering av det du redan har.

Gör en kartläggning och ta hänsyn till vilken typ av content det är, till vilken persona det riktar sig, och när i köpresan det passar in. Här kallar vi de tre faserna “A”, “B” och “C”.

Dela därefter upp ditt content i två kategorier:

1. Det som funkar precis som det är:

Förhoppningsvis hamnar de flesta plaggen och det mesta av ditt content i den här högen. Det kan vara alltifrån white papers till filmat material eller bloggar. Huvudsaken är att ämnet fortfarande är aktuellt och att det finns ett berättarvärde i materialet.

Oftast har det lagts ner mycket tid och energi för att ta fram kvalitativt content. Så på samma sätt som det kan anses slösaktigt att lägga pengar på ett par svarta jeans om du redan har tre par kan det vara slöseri med resurser att göra om content som redan har gjorts.

2. Det som kan funka men som behöver paketeras om:

På samma sätt som ett tråkigt klädesplagg kan livas upp med hjälp av ett skärp i midjan eller en färgglad brosch, kan man många gånger liva upp content med hjälp av små förändringar. Kanske har du ett white paper som med hjälp av lite ny copy och uppdaterad layout känns som något helt nytt? Eller kanske går det att bryta ner samma white paper till en serie bloggposter, och på så sätt återanvända det du redan har men i ett nytt format? Att klippa av ett par jeans till ett par shorts är ett väl beprövat garderobstrick, och kan alltså appliceras även på content.

Fyll i luckorna: Vad behöver jag införskaffa?

När du vet vad du har vet du också vad du inte har. Dessa luckor kan behöva fyllas i, särskilt om det visar sig att du helt saknar content för en viss persona, eller att du bara har content i fasen “A”, det vill säga inget som stöttar på slutet av köpresan.

Tänk på att du inte behöver skapa och äga allting själv. På samma sätt som du lånar vissa plagg av vänner eller familjemedlemmar kan du låna content. Att sprida andras content kallas att “kurera”  och är ett smart komplement till ditt eget contentskapande. Tänk på att bara dela sådant som är relevant för din målgrupp och som tillför något till det eget content. Var också noga med att hänvisa till källa när du använder någon annans content (lika viktigt som att lämna tillbaka det där lånade plagget).

Kill your darlings: Vad behöver jag göra mig av med?

Nu kommer sanningens ögonblick - högen av content som du bör göra dig av med. Även här kan det hjälpa att ställa samma frågor som du ställer dig när du rensar ut plagg i garderoben:

1. Har jag användning för det?

Tillför detta content något eller ligger det bara och skräpar på hemsidan? Om svaret är “ja”, så gör dig av med det på samma sätt som du gör dig av med den där konstiga kjolen som du egentligen inte vet vad som är bak eller fram, eller om det ens är menat att bäras som en kjol.

2. Skänker detta content någon glädje?

Blir jag (eller någon annan) glad av det här? Berör det någon? Om inte så ska det ut - precis som den där hemska ulltröjan som bara kliar och sticks.

3. Kommer det någonsin kännas aktuellt igen?

Även om detta content kanske inte känns så hett just nu, kommer det vända kännas trendigt igen? Om svaret är nej, så svälj din stolthet och skrota det på samma sätt som du slänger dina neongröna benvärmare som gick i graven med 80-talets Cyndi Lauper, eller det där vita frottépannbandet som du har sparat sen Björn Borgs storhetstid. Vissa plagg, och visst content, är helt enkelt inte menade att finnas för alltid.

Sprid ditt content genom en digital kampanj!

När du har fått ordning på ditt content finns det olika sätt att sprida detta på. Ett sätt är att skapa en digital kampanj där du med hjälp av olika verktyg och kanaler ser till att dina köpare kan ta del av ditt innehåll.

I vår eBook "5 steg till en framgångsrik digital B2B-kampanj" kan du lära dig mer om hur du går tillväga och vad du bör tänka på.


Business Reflex AB

Salviigränd 1
111 28 Stockholm
www.businessreflex.se